Az aminosavak olyan építőkövek, melyek a fehérjék elkészítésében vesznek részt. Emellett fontos funkciójuk van a szervezetünk megfelelő működésében, a belső folyamatok szabályozásában, és a szükséges anyagok létrejöttének támogatásában. A rendszeres edzést végzőknél az aminosavak támogatják az izom felépítését és a sportolás utáni regenerációt.

Loading...

Bár sok száz aminosav létezik, a testépítésnél és sportolásnál nagyjából 20 játszik fontos szerepet, mivel ezek építik fel a számunkra szükséges fehérjéket. Ebben a bejegyzésben megnézzük, mi a különbség az esszenciális és nem esszenciális aminosavak között, és pontosan melyek tartoznak az egyes típusokba.

Esszenciális aminosavak

Az esszenciális aminosavakat a testünk egyáltalán nem, vagy csak olyan kis mértékben álltja elő, hogy mindenképpen külső forrásból kell bevinnünk őket. Fontos szerepet játszanak a nem esszenciális aminosavak-, illetve egyes hormonok előállításában is.

A nyolcféle esszenciális aminosav közé tartoznak a következők: l-fenilalanin (phenilalanin), valin, leucin, izoleucin, lizin, treonin, triptofán, metionin.

Ezeket az aminosavakat nem csak sportolás után célszerű fogyasztani, hanem már az edzés előtt is. Ezzel biztosíthatjuk, hogy az izmaink jobban bírják a nagy igénybevételt, kevésbé savasodjanak, illetve csökkenthetjük az izomfehérje bomlását, vagy meg is akadályozhatjuk.

Nem esszenciális aminosavak

A nem esszenciális aminosavakat egy átlagembernél a szervezet is képes előállítani, ha megfelelő a táplálkozással bevitt anyagok minősége és mennyisége. Sportolóknál a nagyobb igénybevétel miatt szükség lehet egyes, ebbe a típusba tartozó aminosavak pótlására is.

A tízféle nem esszenciális aminosav közé tartoznak a következők: alanin, cisztein, arginin, szerin, glutaminsav, aszparagin, glicin, glutamin, tirozin, prolin.

Aminosavak elsődleges forrásai

Az aminosavak elsődleges forrásai az állati eredetű táplálékok, így a marhahús, a sertéshús, a csirkemell, a pulykamell vagy a halak. A növényi forrásokban gyakran nem mindegyik aminosav van jelen, ezért, ha egyoldalúan étkezünk, vagy vegetáriánus étrendet követünk, akkor hiánybetegségek alakulhatnak ki. Szintén probléma lehet a nem jól megtervezett fogyókúra, amikor az esetleges vitaminhiányt még tetézhetjük az aminosavak elégtelen mennyiségével is.

Testépítőknél és sportolóknál az aminosav hiány miatt elmarad az izomtömeg felépítése, ilyenkor az intenzív edzés hatására sem fejlődik az izomzat. A fehérjeszegény étrend hatására pedig előfordulhat, hogy a szervezet az izomban tárolt fehérjéket bontja le, hogy a testünk igényeit ki tudja elégíteni.

Utóbbi probléma fokozottan jelentkezik a modern diétáknál, ahol a test éheztetésével a szervezet az izmot építi le. Mivel ez utóbbi nagyon sok vizet is tartalmaz, így a fogyás nagyon látványos, akár heti több kilogramm is lehet. Ez azonban csak illúzió, mert amint újra normálisan étkezünk, a testünk első dolga lesz a hiányzó vízmennyiség pótlása, ilyenkor akár rövid idő alatt is visszaszedjük az elveszített súlyt.

Az aminosavak megfelelő bevitelének meghatározása függ a testi adottságainktól, de főleg a rendszeres edzés intenzitásától és mennyiségétől. A kiegészítő aminosavak szedéséről érdemes megkérdezni egy táplálkozási szakértőt, sportorvost, vagy edzőt, akik gondoskodni tudnak a testünk alapfolyamatait segítő anyagok optimális szintjének meghatározásában.