A Forbes jó pár évvel ezelőtt megjelentetett egy listát, melyen a legegészségesebb sportokat tüntették fel. Az elnevezés kissé abszurd, mivel a sportolással nem lehet tévedni, mindenképpen egészségesebbé teszi a szervezetünket. A felállított rangsor azonban annyiban jó, hogy láthatjuk, mely sport típusokhoz milyen készségek szükségesek. Külön jó hír, hogy olyan dolgok is helyet kaptak rajta, melyekhez nem kell pénz és felszerelés, így mindenki végezheti őket.

Loading...

Ebben a bejegyzésben ezt a listát nézzük át, hogy mindenki megismerhesse, melyik edzésmód adja a legtöbb előnyt.

Értékelési módszer

A szakértők úgy tartják, hogy a sportoknál akár 15 élettani tulajdonságot is vizsgálni kell, ebben a listában viszont 4 fő részre koncentráltak. Megnézték, hogy az adott tevékenység mennyire terheli meg a szív- és légzőrendszert, milyen izomerő és kitartás, illetve rugalmasság szükséges hozzá, és ezeket egy 5 pontos skálán értékelték.

Az értékelést edzők, trénerek, gyakorlati- és elméleti szakemberek végezték, ahol az 5-ös volt a kitűnő, a 4-es a nagyon jó, a 3-as a jó, a 2-es a nem rossz és az 1-es a semmi különös. A megsérülés esélyénél a 3-as érték jelentette az alacsony kockázatot, a 2-es a moderáltat, míg az 1-es a magast. Az energiaszükségletnél pedig egy 85 kilogrammos személy munkavégzését vettél alapul, 30 percig. Itt a 450-nél több kalóriát elfogyasztó sport kapta az 5-öst, 400-450 között a 4-est, 350-400 között a 3-ast, 300-350 között a 2-est és ez alatt az 1-est.

A 10-es lista

A lista élén a squash (fallabda) végzett, összesen 22,5-ös értékkel. A kardió megterhelést, az izomerőt, a kitartás és a rugalmasságot mutató skálákon 4,5-3-5-3 pontot kapott, az elfogyasztott 517 kalóriáért 5 pontot, a sérülés kockázatáért pedig 2-t.

Második és harmadik helyre került az evezés és a sziklamászás, 22-22 ponttal. Az előbbi az 5-4-5-3-as értékek mellé 2-es kalóriapontot és 3-as sérülési pontot, utóbbi pedig az 1-5-4-5 mellé további 5, illetve 2 pontot kapott.

A negyedik helyre került az úszás, 20,75 ponttal, a 4,75-3-5-3 mellé további 2 és 3 pontot ért el felhasznált 345 kalóriáért és a 3 sérülési pontért. Majdnem ugyanennyi pontot, 20,5-öt ért el a sífutás, az 5-3,5-5-3-es értékek mellé további 2-2-t begyűjtve.

A hatodik-hetedik helyen holtverseny alakult ki a kosárlabda és a kerékpározás között, 19 pontos eredménnyel. Míg előbbi 4-3-5-4 pontja mellé 2 és 1 további pont járult, addig utóbbinál ez 5-3-5-4 és 4-1 volt.

Az utolsó három sporttípus pontszáma is majdnem megegyezett, 18,5, 18,5 és 17,5-ös eredményt elérve. A futás összpontszáma az 5-3-4-1,5, illetve 1,5 és 1 részeredményekből alakult ki, míg a pentatloné a 4,5-3-5-2, illetve 2-2 pontokból. A boksz pedig a 3,5-3-5-2 és 2-2 értékekkel került az utolsó helyre.

Ami ezekből a sportokból mindenki számára elérhető, az a kerékpározás és a futás, ezeket iktathatjuk be a legkönnyebben a heti rutinunkba. Kissé több erőforrást igényel az úszás és a kosárlabda, de még mindig nem számítanak különleges mozgásformának, hiszen elkezdésük semmilyen nehézséget nem okoz. Egy biztos, ha rendszeresen edzünk, azzal nem csak a szívrendszeri betegségeket kerülhetjük el, de az elhízást is, ami modern korunk egyik legégetőbb népegészségügyi problémája.