Egy korábbi bejegyzésünkben megnéztük, hogy mi a különbség a vízben oldódó-, illetve a zsírban oldódó vitaminok között. Áttekintettük két zsírban oldódó, az A- és a D-vitamin tudnivalóit, a hiánybetegségük jeleit, és az esetleges túladagolásukról is beszéltünk.

Loading...

Ebben a bejegyzésben a másik két fontos zsírban oldódó változatnál, az E- és K-vitaminnál nézzük át ugyanezeket az életbevágóan fontos részleteket. Így a sportolás és a vitaminkészítmények fogyasztása során felelősen dönthetünk, kihozva magunkból a maximumot.

E-vitamin

Az E-vitamin antioxidáns hatással rendelkezik, segít semlegesíteni a szervezetünkben képződő szabadgyököket. Elsődleges beviteli forrása az élelmiszerekben a növényi olajok (szója-, kukorica-, repceolaj), illetve az ezekből készített margarin. Ugyanilyen értékes forrásnak számít minden olajos mag, köztük a napraforgó, a mandula, a mogyoró vagy a dió, illetve a hüvelyes zöldségek.

Alapvetően a megfelelő étkezéssel elegendő mennyiséget viszünk be belőle, egyoldalú táplálkozás esetén azonban kialakulhatnak hiánybetegségek. Ezek közé tartozik a hajhullás, a bőrszárazság, a látásromlás, az izomgyengeség vagy az immunrendszer nem megfelelő működése.

Az E-vitamin annyiban különleges zsírban oldódó vitaminnak számít, hogy nagyon nehéz túladagolni. Ettől függetlenül lehetséges, és a tünetek közé tartozik a fejfájás, a kettős látás vagy az emésztőrendszer problémái.

K-vitamin

A K-vitamin kétféle vegyület összefoglaló neve, az egyik típust növények segítségével visszük be, a másikat pedig a bélben található baktériumok termelik. A K-vitamin termeléséhez nélkülözhetetlen növények közé tartoznak a zöld leves növények, mint a kelkáposzta, paraj, saláta, káposzta, illetve a tejtermékek, a sütőtök, a borsó és a paradicsom.

Folyamatos antibiotikum szedés lecsökkentheti a bél hasznos baktériumainak mennyiségét, így a K-vitamin nem hasznosul, ennek fő tünete az erős hasmenés vagy a vastagbél gyulladása. Szintén problémákat okozhat az epe- vagy májbetegség, ilyenkor szintén kiegészítő K-vitamin bevitelre lehet szükség.

Fontos, hogy ne adagoljuk túl ezt a vitamint, mivel a gyermekek esetében agykárosodáshoz, felnőtteknél pedig vérszegénység kialakulásához vezethet.

Vitaminkészítmények

Mivel a zsírban oldódó vitaminok nagy része élelmiszerekkel is bevihető, ezért sportolóként létfontosságú a megfelelő táplálkozás. Terheléstől függően szükség lehet egyes vitaminok pótlására, ezt azonban nem szabad önállóan meghatározni, mivel így elkerülhető a túladagolás.

Sportorvosok, táplálkozási szakértők és edzők tudnak segíteni abban, hogy milyen extra vitaminokat vagy táplálékkiegészítőket szedjünk, ezért érdemes igénybe venni a segítségüket. Ugyanilyen fontos a jó minőségű forrás, ez nemcsak az élelmiszerekre, hanem a kiegészítőkre is vonatkozik. Az olcsóbb áron, ismeretlen helyről beszerzett étrendkiegészítők veszélyes anyagokat és szennyeződéseket tartalmazhatnak, melyek mérgezéshez vagy szélsőséges esetben súlyos betegségekhez is vezethetnek.