Az izmok felépítéséhez nem csak a gyakorlatok elvégzése és a táplálkozásra való odafigyelés tartozik, hanem a megfelelő vitaminok rendszeres bevitele is. Ebben a bejegyzésben megnézzük, milyen vitaminokat kell használnod, hogy izmaid minél jobban fejlődjenek.

Loading...

B12-vitamin

A B12-vitamin vagy kobalamin felelős a szénhidrát anyagcsere szabályozásáért, a szervezet megfelelő fejlődéséért és az idegrendszeri funkciók működéséért. Természetes formájában majdnem kizárólagosan az állati eredetű élelmiszerekkel lehet bevinni, így vegetáriánusoknak is fontos a más forrásból származó pótlása.

Ezekben az élelmiszerekben található meg:

  • marhahús, sertéshús és más vörös húsok, vese és máj
  • lazac és ponty
  • tejtermékek, sajt és tej
  • tojás

Az étkezéssel bevitt B12-vitaminnak még egészséges szervezetben is csak mintegy 75%-a hasznosul, bélproblémákkal küzdőknél ez az érték alacsonyabb. A rendszeresen alkoholt fogyasztók számára ez az arány még rosszabb.

H-vitamin

A H-vitamin vagy biotin nélkül nincs megfelelő anyagcsere, a zsír-, a szénhidrát- és a fehérje megfelelő felszívódásához is nélkülözhetetlen. Egészségesebbé teszi a bőrt, és mérsékli az izomfájdalmakat. Szabályozza az aminosavak termelését, és energetizál a testépítés során.

Az emberi bélrendszerben található baktériumok is termelik, a táplálkozással bevitt biotin nagyjából 50%-a hasznosul. A leggyakoribb természetes forrásai:

  • máj és vese
  • tojássárgája
  • tejtermékek és tej
  • hüvelyes zöldségek és dió

B2-vitamin

A B2-vitamin vagy riboflavin szintén alapvető fontosságú a bevitt tápanyagok felszívódásában, a vörösvérsejtek képződésében és az aminosavak anyagcseréjében. Gyakran segíti elő a B-vitamincsaládba tartozó többi vitamin megfelelő hasznosulását.

Természetes forrásai:

  • teljes kiőrlésű gabonából készített termékek
  • máj
  • sajt, tej, tejtermékek
  • hüvelyesek és spenót
  • tojássárgája

A kimerítő edzés fokozott B2-vitamin bevitelt igényelhet, és egyes antibiotikumok is erőteljesen lecsökkenthetik a szintjét. Normális étkezés során általában megfelelő B2 kerül be a szervezetbe egy átlagember számára, testépítők kiegészítő dózisra szorulhatnak.

A-vitamin

Az A-vitamin vagy retinol fontos a látószervek megfelelő működéséhez, de a bőr és fogak egészsége is igényli. Mivel segíti a fehérje hasznosulását, ezért a rendszeres testedzők számára is létfontosságú. Szedésekor figyelni kell arra, hogy zsírban oldódó vitamin, ezért túladagolása esetén felhalmozódhat a szervezetben.

Természetes forrásai:

  • kápia paprika
  • spenót
  • édesburgonya
  • sütőtök
  • sárgarépa

E-vitamin

Az E-vitamin vagy tokoferol szintén zsírban oldódó vitamin, erős antioxidáns, segít az idegrendszer és az izmok egészségének fenntartásában. A testépítés során alkalmazott zsírszegény étrend hatására esetlegesen nem megfelelő módon történik a bevitele, ilyenkor a vitamint más forrásból pótolni kell.

Az E-vitamin természetes forrásai elsősorban a zöldségek és gyümölcsök:

  • hüvelyesek
  • búzacsíra
  • napraforgómag, dió, mogyoró, mandula, mazsola
  • zöld színű zöldségek
  • tojássárgája
  • növényi olajok, például a tökmagolaj, olívaolaj, lenmagolaj vagy napraforgóolaj

Vitaminkészítmények

Ha rendszeresen edzel, akkor a tested fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő vitaminbevitel. Az általunk forgalmazott vitaminkészítmények kifejezetten a testépítőknek és a rendszeresen sportolók számára készültek.

Nézz körül a kínálatunkban, és válassz edzési módodnak megfelelő vitamint!